chirurgiczne usuwanie
zmian skórnych

Zmiany, które nie zostały zakwalifikowane do zabiegu laserowego, zostają usunięte w trakcie zabiegu chirurgicznego. Są to zwykle pieprzyki, które lekarz specjalista zidentyfikował jako potencjalnie złośliwe. Zabieg chirurgiczny pozwala na późniejsze zbadanie znamion przy pomocy badania histopatologicznego.

Zmiany skórne występujące a ciele stanowią nie tylko defekt kosmetyczny. Mogą być także oznaką nieprawidłowości. Bardzo często znamiona są objawem raka skóry – czerniaka. To właśnie z tego względu stała obserwacja posiadanych zmian skórnych jest kluczowa w szybkiej diagnozie. Kiedy pacjent zgłasza się z podejrzanym znamieniem, lekarz specjalista wykonuje badanie dermatoskopem. Kiedy stwierdzi, że znamię rzeczywiście można zakwalifikować jako niebezpieczne, zaleca jego usunięcie chirurgiczne i późniejsze zbadanie.

Dlaczego zabieg chirurgiczny, a nie laserowy?

Czerniak jest chorobą, która postępuje szybko, niosąc ze sobą bardzo duże ryzyko przerzutów. Jednocześnie, w początkowej, I fazie może być całkowicie wyleczalny. Kluczowa jest jak najszybsza diagnoza i wdrożenie odpowiedniego leczenia. Pierwszym krokiem w diagnozie czerniaka jest rozpoznanie złośliwych zmian na skórze.

Usuwanie zmian laserowo pozwala całkowicie pozbyć się zmiany bez możliwości jej zbadania. Laser pochłania wodę, powodując, że znamię „znika”. W związku z tym, jeśli do laserowego usunięcia dojdzie w przypadku zmiany złośliwej, pacjent nie zostanie zdiagnozowany, a czerniak nie będzie odpowiednio wcześnie wykryty.

Zabieg chirurgiczny pozwala na wycięcie całej zmiany wraz z fragmentem skóry. Dzięki temu lekarz otrzymuje materiał do badania histopatologicznego, które może jednoznacznie określić, czy pacjent choruje na raka skóry, czy nie.

Przebieg zabiegu

Lekarz przed rozpoczęciem zabiegu wykonuje znieczulenie miejscowe. Dzięki temu w czasie usuwania znamienia pacjent nie odczuwa bólu ani dyskomfortu. Następnie, specjalista przy pomocy skalpela wycina znamię wraz z niewielkim fragmentem zdrowej tkanki w celu ułatwienia procesu gojenia. Na końcu zakłada szwy oraz opatrunek.

Badanie histopatologiczne

Do wykonania badania histopatologicznego, konieczne jest pobranie fragmentu tkanki. Wycinek skóry umieszcza się w utrwalaczu, aby zapobiec jego wyschnięciu i uszkodzeniu. Następnie, wycięty fragment trafia do specjalisty, który pod mikroskopem ocenia charakter danej zmiany.

W ostatnich latach do najczęściej rozpoznawanych nowotworów w czasie badania histopatologicznego należy czerniak skóry. Jego wykrycie we wczesnym stadium daje bardzo duże szanse na całkowite wyleczenie. Badanie histopatologiczne znamienia barwnikowego umożliwia dokładną ocenę charakteru zmiany, wielkości, regularności, grubości oraz głębokości nacieku. Badanie to stanowi podstawę w diagnozie czerniaka skóry. Każda osoba, która zauważy u siebie niepokojące zmiany mogące świadczyć o wystąpieniu raka skory, powinna niezwłocznie zgłosić się do lekarza dermatologa. Należy mieć na uwadze, że czerniak skóry staje się coraz bardziej powszechny i może dotknąć każdego.