testy kontaktowe

Testy kontaktowe

Do najczęstszych problemów dermatologicznych, z jakimi zgłaszają się pacjenci, należą: atopowe zapalenie skóry (AZS) oraz wyprysk kontaktowy. Bezpośrednia przyczyna tych chorób zwykle leży po stronie czynnika wywołującego alergię. Aby móc wdrożyć skuteczne leczenie niezbędne jest określenie bezpośrednich przyczyn schodzenia. Wysoką skuteczność w ich diagnostyce wykazują testy kontaktowe.

Atopowe Zapalenie Skóry (AZS)

Atopowe zapalenie skóry to przewlekła, alergiczna choroba skóry. Najczęściej dotyka dzieci, jednak zdarza się, że pierwsze objawy pojawiają się dopiero w wieku dorosłym. Choroba ma najczęściej podłoże genetyczne. Objawia się występowaniem uporczywego świądu oraz typowych dla tej choroby czerwonych zmian na skórze.

AZS sprawia problemy diagnostyczne, dlatego leczenie tej choroby jest nieco utrudnione. Niektóre objawy AZS są typowe także dla innych chorób skórnych, dlatego często atopowe zapalenie skóry mylone jest m.in. z łuszczycą. Nawet jeśli uda się zdiagnozować u pacjenta AZS, wskazanie alergenów, które odpowiadają za reakcję skórną, nie należy do najłatwiejszych. Jest to dla pacjenta niekorzystne, ponieważ jedynie poprawna identyfikacja uczulającej substancji prowadzi do zmniejszenia objawów choroby i jednocześnie lepszego samopoczucia pacjenta. Aby móc jak najlepiej zidentyfikować alergeny, zaleca się wykonanie kompleksowych badań obejmujących testy kontaktowe oraz oznaczenie poziomu IgE całkowitego i swoistego.

Wyprysk kontaktowy

Wyprysk kontaktowy to choroba skórna, która ma podłoże alergiczne. Na skutek kontaktu z alergenami na skórze dochodzi do zmian przyjmujących postać wyprysków. Zwykle towarzyszy temu również świąd. Zmiany występują zwykle w miejscu, które miało bezpośredni kontakt z alergenem. Skóra przybiera wówczas czerwony odcień, zaczyna swędzieć i pękać. Niekiedy, w miejscach podrażnionych mogą wystąpić swędzące grudki oraz pęcherzyki. Dodatkowym problemem jest wysuszenie skóry, które może powodować bolesne pękanie naskórka na dłoniach i stopach.

W leczeniu wyprysku kontaktowego kluczowa jest odpowiednia diagnoza uczulających substancji. Alergenami, które są najczęstszą przyczyną wystąpienia wyprysku kontaktowego, są: chrom, nikiel, kobalt, terpentyna, formaldehyd, guma i niektóre składniki obecne w kosmetykach. W ich identyfikacji pomagają testy kontaktowe. Pozwalają określić, który z alergenów wywołał reakcję skórną. Dzięki temu pacjent może unikać uczulającego składnika i nie narażać się na uszkodzenia skóry.

Testy kontaktowe – identyfikacja alergenów

W celu identyfikacji alergenu, który odpowiada za niepożądane reakcje organizmu, konieczne jest wykonanie testów kontaktowych. Jest to najbardziej skuteczna metoda w poszukiwaniu bezpośrednich przyczyn stojących za wypryskiem kontaktowym oraz atopowym zapaleniem skóry. Testy kontaktowe polegają na przyklejeniu do skóry pleców płatków nasączonych różnymi substancjami, wywołującymi alergię. Pojawienie się w ich miejscu zaczerwienienia oraz podrażnienia oznacza, że dany czynnik jest alergenem. Odczytu testu dokonuje się po 48 oraz 72 godzinach. W trakcie badania testowanych jest 30 najczęściej uczulających alergenów m.in.: metale (chrom, nikiel, kobalt) oraz konserwanty (m.in. Kathon CG).