laserowe usuwanie zmian skórnych

Zmiany skórne nie należą do estetycznych i często znajdują się w miejscach, w których powodują podrażnienia i obtarcia. Z tego względu wiele osób decyduje się na ich usunięcie. Usuwanie zmian skórnych związane jest jednak nie tylko z estetyką, ale również z profilaktyką nowotworową. Widoczne na ciele znamiona na skutek działania promieni słonecznych lub innych czynników mogą stać się złośliwe, dlatego warto wcześniej zadbać o ich usunięcie.

Wiele pacjentów boi się o to, że w miejscu znamienia pozostanie szpecąca blizna. Tymczasem, dzięki metodzie usuwania laserowego można pozbyć się zmian skórnych bezinwazyjnie oraz bez pozostawiania blizn.

Laserowe usuwanie znamion – kwalifikacja do zabiegu

W pierwszej kolejności, zmiany skórne, jakie pacjent chce usunąć, muszą zostać poddane ocenie dermatologa. Lekarz specjalista wykonuje badanie dermatoskopowe i decyduje o tym, czy określone znamię kwalifikuje się do przeprowadzenia zabiegu laserem. Należy przy tym zwrócić uwagę, że niestety nie każda zmiana skórna może zostać usunięta tą metodą.

Zmiany, które zostaną uznane przez lekarza za potencjalnie złośliwe, nie mogą zostać narażone na działanie lasera. Wówczas, pacjentowi zaleca się zabieg chirurgiczny. Czerniak jest chorobą, która szybko postępuje. Usunięcie zmiany laserowo uniemożliwiłoby odpowiednią diagnozę i wczesne rozpoznanie tej choroby u pacjenta. Wówczas, jego rokowania mogłyby znacząco się pogorszyć.

Zabieg laserem CO2 – przebieg

Usuwanie zmiany skórnej przy pomocy lasera CO2 odbywa się na znieczuleniu miejscowym. Dzięki temu pacjent nie odczuwa bólu, a lekarz może usunąć znamię wyjątkowo precyzyjnie. Wiązka lasera oddziałuje na zmianę, powodując odparowanie wody. Cały proces jest bezkrwawy i bezinwazyjny. Pacjent od razu może powrócić do codziennych czynności, pamiętając o obowiązku fotoprotekcji. Czas trwania zabiegu uzależniony jest od wielkości i ilości usuwanych znamion. Zazwyczaj trwa od kilku do kilkunastu minut.

Zalety laserowego usuwania zmian skórnych

• Bezinwazyjność – usunięcie znamienia przy pomocy lasera CO2 nie pozostawia blizn. Nie wyklucza również pacjenta z codziennych zajęć. Brak ingerencji chirurgicznej zmniejsza także ryzyko wystąpienia powikłań w postaci zakażeń lub długiego okresu gojenia rany. Zabieg nie wymaga hospitalizacji.
  • Skuteczność – laser jest wyjątkowo skuteczny. W niektórych przypadkach już jeden zabieg pozwala osiągnąć zadowalające rezultaty, jednak należy pamiętać, że jest to kwestia indywidualna.
  • Brak bólu – zabieg laserowy nie należy do szczególnie bolesnych. Aby dodatkowo zwiększyć komfort pacjenta w czasie sesji, skóra poddawana jest miejscowemu znieczuleniu. Dzięki temu, zabiegowi laserowego usuwania zmian skórnych nie towarzyszą ból, ani dyskomfort.
  • Krótki czas zabiegu – pojedyncza sesja trwa od kilku do kilkunastu minut. Po tym czasie pacjent może od razu wrócić do domu.
  • Szybki czas gojenia – zabieg laserowego usuwania znamion jest bezkrwawy. Dzięki temu rany goją się szybko, nie powodując powikłań pozabiegowych.