dermatoskopia

Dermatoskopia to nieskomplikowane, bezbolesne badanie odgrywające znaczącą rolę w rozpoznaniu niepojących zmian barwnikowych na skórze. Stanowi główne narzędzie w diagnostyce czerniaka. Badanie dermatoskopowe jest nieinwazyjne i polega na oglądaniu skóry przez specjalny sprzęt, zwany dermatoskopem. Dzięki niemu lekarz może obejrzeć zmianę pod odpowiednim powiększeniem. Dzięki temu może ocenić charakter znamienia: jego brzegi, kolor, asymetrię oraz powierzchnię. Dermatoskopia pozwala odróżnić zwykłe, niegroźne znamiona barwnikowe od tych potencjalnie niebezpiecznych.

W rękach profesjonalnego, doświadczonego lekarza, dermatoskopia pozwala na wczesne wykrycie złośliwych zmian (rak podstawnokomórkowy, czerniak). Dzięki temu możliwe jest zastosowanie leczenia, które w wielu przypadkach ratuje życie pacjenta. Czerniak wykryty w I fazie jest całkowicie wyleczalny, dlatego regularnym badaniom dermatoskopem powinny poddawać się wszystkie osoby posiadające na ciele zmiany barwnikowe. Ponadto, dermatoskopia pozwala na ocenę stanu włosów (trichoskopia) oraz pomaga rozpoznać choroby takie jak: łuszczyca, liszaj płaski, czy toczeń.

Jak wygląda badanie?

Badanie rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego. Specjalista pyta pacjenta o to, czy któraś zmiana budzi w nim szczególny niepokój i dlaczego. Stara dowiedzieć się, czy znamię się powiększyło, lub zmieniło kolor. Lekarz bada również grupę ryzyka zachorowania na czerniaka skóry. Zbiera informacje o tym, czy pacjent korzysta regularnie z solarium, czy jest narażony na oparzenia słoneczne oraz, czy w rodzinie pojawiały się przypadki zachorowań na czerniaka.

Po wywiadzie lekarskim lekarz przystępuje do obejrzenia znamion przy pomocy specjalnego urządzenia – dermatoskopu. Posiada ono kilkunastokrotne powiększenie i dodatkowe oświetlenie boczne, które pozwala uzyskać „trójwymiarowy obraz” oglądanej powierzchni skóry. Każdy pacjent, szczególnie gdy znajduje się w podwyższonej grupie ryzyka, powinien być zbadany bardzo dokładnie w celu zmniejszenia ryzyka pominięcia zmian, które mogą być wczesnym czerniakiem.

Zmiany zidentyfikowane jako ryzykowne lub podejrzane należy kontrolować raz na pół roku, lub częściej u pacjentów ryzykiem genetycznym. W celu profilaktyki zaleca się usunięcie najbardziej problematycznych znamion.

Wskazania do dermatoskopii

Dermatoskopia to podstawowe badanie, jakie wykonuje się w przypadku podejrzeń czerniaka skóry. Ponadto, zaleca się, aby badanie wykonywać profilaktycznie, co najmniej raz do roku w okresie jesienno-zimowym. Wówczas znamiona nie są bezpośrednio narażone na działanie promieni słonecznych. Lekarza dermatologa powinny odwiedzić osoby, które stwierdzą, że ze skórą dzieje się coś niepokojącego. Każda zmiana znamienia powinna być niezwłocznie skonsultowana ze specjalistą. Należy obserwować zmniejszenie lub powiększenie przebarwień oraz pieprzyków, szybkie powstanie licznych znamion, zmianę koloru znamienia lub krwawienie w miejscu, gdzie występuje. Szczególną obserwację własnej skóry zaleca się osobom o jasnej karnacji z licznymi piegami i znamionami.